TOIMITUKSELTA
AUTOMAATIO SIIVOAA RÖNSYT POIS
Suomalaiset konepajat ovat menestyneet etsimällä kilpailuetua automaatiosta – mutta välillä paljastuu yllättäviäkin sokeita pisteitä. VTT: n mukaan esimerkiksi sinivalkoisten pajojen materiaalinkäsittelyn automatisointi ei ole valmistuksen automatisoinnin tasolla. Vertailu Ruotsiin ja myös muihin Länsi-Euroopan maihin osoittaa sekin tiettyä jälkeenjääneisyyttä.
Tämä on sikäli yllättävää, että materiaalinkäsittelyn automatisoinnin tekniikka on pitkälti koeteltua ja sovelluksiin taipuvaa. VTT katsoo, että materiaalinkäsittelyn automatisointiin tulisi yritysten toiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä kiinnittää aivan yhtä suurta huomiota kuin varsinaisen valmistusprosessin automatisointiin. Materiaalinkäsittelyn automatisointi nousee arvoon arvaamattomaan etenkin silloin, kun pyritään automaatioasteen nostamiseen – sekä miehittämättömiin( tai rajoitetusti miehitettyihin) tuotantojaksoihin.
VTT vetää Euroopan komission tukemaa uutta L4MS( Logistics for Manufacturing SMEs)-kiihdytysohjelmaa, jonka on tarkoitus vauhdittaa pk-teollisuuden tehtaiden automatisointia. Tavoitteena on digitalisoida tehtaiden sisäinen logistiikka-automaatio täysin: tähtäimessä on, että automaatiotoimittajat pystyvät kehittämään ja toteuttamaan logistiikkaratkaisuja kymmenen kertaa nopeammin ja edullisemmin kuin nykyään.
Ohjelma avaa pk-teollisuuden yrityksille mahdollisuuksia hyödyntää robotiikkaa ja edistyneitä teknologioita kuten tekoälyä ja virtualisointia.
Miksi logistiikan rönsyistä sitten kannattaa päästä eroon myös tehtaan sisällä? EU: n tutkimusten mukaan tyypillisessä tehtaassa osien ja komponenttien kuljetukseen osallistuu neljännes työntekijöistä( 25 %) ja kuljetukseen käytetään tehtaan lattiapinta-alasta yli puolet( 55 %). Kovin luku on silti osien ja komponenttien kuljetuksen osuus kaikesta tuotantoajasta: 87 %.
EU: n mukaan suuret valmistajat kylläkin ottavat vauhdilla käyttöön mobiilirobotteja kasvattaakseen tuottavuutta ja joustavuutta, mutta vain alle kaksi prosenttia Euroopan pk-teollisuudesta käyttää huipputekniikkaa valmistuksessaan. Jotta pk-tiikeritkin saataisiin mukaan robottivallankumousta tekemään, tarvitaan L4MS-ohjelman kaltaisia aloitteita.
Lokakuussa startannut, 3,5-vuotinen L4MS tarjoaa pk-teollisuudelle edullista ja joustavaa logistiikka-automaatiota, joka ei edellytä infrastruktuurin muutoksia, tuotantokatkoja eikä erikoisosaamista. L4MS-koordinaattori Ali Muhammad VTT: ltä katsoo, että ohjelma tuo pk-teollisuudelle ennennäkemätöntä joustavuutta ja ketteryyttä piensarjatuotannossa sekä tuplaa tuottavuuden.
Ohjelman syömähampaana on yrityksille tarjottava pilvipalveluna toimiva esineiden internet( IoT)-alusta, jonka nimi on OPIL( Open Platform for Innovations in Logistics) ja siihen liitetty 3D-simulaattori. Näitä työkaluja hyödynnetään tehtaan logistiikan virtualisointiin.
Esineiden internet on VTT: n haarukassa myös toisessa projektissa, jossa siinäkin autetaan pk-yrityksiä digitalisoimaan toimintaansa. Viime syksynä VTT ja Elisa käynnistivät ns. jatkuvan yhteistyön mallin, jonka avulla pyritään saamaan lisäpotkua erityisesti valmistavaan teollisuuteen.
VTT: n asiakaspäällikkö Jyrki Poikkimäen mukaan isot teollisuusyritykset ovat viimeisten parin vuoden aikana onnistuneesti lunastaneet digitalisaation suuria lupauksia sekä toteuttaneet merkittäviä parannuksia tuotantoprosesseihin ja luoneet uutta liiketoimintaa – ja nyt on aika auttaa suomalaisia pk-yrityksiä tarttumaan samoihin kehitys- ja kasvumahdollisuuksiin. Tavoitteena on kasvattaa suomalaisten pienempien yritysten mahdollisuuksia menestyä myös kansainvälisesti.
Yhteistyön avulla Elisa ja VTT pyrkivät auttamaan pk-yrityksiä parantamaan tuotantoprosessien tehokkuutta, kehittämään uudenlaisia verkottuvia tuotteita sekä kasvamaan kansainvälisille markkinoille. Uudenlaiset sensori-, laite- ja teknologiaratkaisut tuovat tietoa yritysten ulottuville – ja näkymää parempaan bisnekseen.
Pk-pajoillakin on siis todellista saumaa uusiin digiapajiin.
3 / 2018
JULKAISIJA PubliCo Oy Pälkäneentie 19 A 00510 Helsinki puh. 020 162 2200 info @ publico. com www. publico. com
PÄÄTOIMITTAJA Petri Charpentier
TUOTEPÄÄLLIKKÖ Robert Jaakkola robert. jaakkola @ publico. com
ILMOITUSMYYNTI Jaakko Lätti Tom Appelroth
TOIMITUKSEN KOORDINAATTORI Liisa Hyvönen
GRAPHIC DESIGN Riitta Yli-Öyrä
TILAAJAPALVELU puh. 03 4246 5309 tilaajapalvelu @ jaicom. com
TOIMITTAJAT Sami J. Anteroinen Merja Kihl Ari Mononen Jari Peltoranta Jarkko Böhm
KANNEN KUVA 123RF. com
PAINO PunaMusta Oy
ISSN 2341-8761( painettu) ISSN 2341-877X( verkkojulkaisu)
www. prometalli. fi
PETRI CHARPENTIER
4 prometalli 3 / 2018