Yhä useampi konepaja kiinnittää huomiota sisälogistiikkaan ja
sen ajanmukaistamiseen. Tämän päivän innovaatiot luovat uusia
mahdollisuuksia kokonaan uudentyyppisille prosesseille myös
sisälogistiikassa, joka monesti on elintärkeä osa valmistavan tehtaan
tuotantoa. Nykyään sisälogistiikassa hyödynnetään usein esimerkiksi
RFID- ja viivakooditekniikkaa sekä automaatiota. Uudesta tekniikasta
on paljon apua myös pientarvikelogistiikassa.
Entisinä aikoina konepajoilla ja muussakin teollisuudessa
oli tapana järjestää tuotantotilan yhteyteen tai välittömään
läheisyyteen paljon varastotilaa. Silloin tuotantoa voitiin
lisätä lyhyellä varoitusajalla, mikäli valmistettavien tuotteiden
kysyntä kasvoi nopeasti.
Tällainen logistiikka-ajattelu on sittemmin jäänyt paljolti
pois muodista. Nykyisin tuotantotilat halutaan rakentaa mah-
dollisimman kustannustehokkaiksi, joten varastoitavan mate-
riaalin määrä pyritään minimoimaan. Siksi paikan päälle on
tuotava koko ajan uutta materiaalia alihankkijoilta tai muualta
ulkopuolelta – joskus peräti ulkomailta asti – jotta tuotantoon
ei tule keskeytyksiä.
Kuitenkin konepajalla on yhä varauduttava siihen, että joi-
takin valmistettavien tuotteiden osia tarvitaan yllättäen suurem-
pia määriä kuin ennen. Yritykselle voi olla jopa ratkaisevan
tärkeää saada tällaiset nopeat materiaalitarpeiden muutokset
tunnistettua riittävän ajoissa.
Tilaa säästyy
Pieniin varastomääriin ja ulkopuolisiin materiaalivirtoihin
perustuva materiaalilogistiikan malli noudattaa niin sanottua
Lean-ajattelua, jolla nykypäivänä pyritään kustannustehokkaa-
seen tuotantoon ja toimitusketjuihin. Tuotantotilan yhteydessä
ei siis pidetä kovin suurta varastoa, vaan seurataan mate
riaalivirtoja ja tilataan tarpeen mukaan täydennystä oikeaan
aikaan. Muina aikoina tehtaalle tai konepajalle tulee tarvitta-
via materiaaleja ulkopuolelta yleensä tasaisena virtana, nor-
maaleille tuotannon määrille mitoitettuna.
Tilaa säästyy, koska varastotilaa ei tarvitse sitoa siihen,
että materiaaleja varastoitaisiin ikään kuin varmuuden vuoksi.
Toisaalta riskinä on, että alihankkijoiden ongelmat pidentävät
komponenttien toimitusaikoja tai saatavuutta, tai kenties muut-
tuvat tullikäytännöt nostavat ulkomailta tilattavien osien hin-
toja.
Joka tapauksessa nykypäivän tekniikalla on mahdollista
reagoida hyvinkin nopeasti tuotantolinjan äkillisiin materiaali-
tarpeisiin.
1–2/2019
prometalli 47